در آيه 53 سوره نجم به شهرهاي قوم لوط اشاره مي كند در حالي كه در آيات ديگر به شهر قوم لوط يا ديار قوم لوط اشاره مي كند مي توانيد مشخص كنيد اينها در يك شهر زندگي مي كرده اند يا شهرهاي بوده كه اينها در ان زندگي مي كرده اند. خيلي ممنون مي شم اگه جواب بدين




قوم لوط چهار قریه داشتند 1- عامور2-ذادوما3-صبوایم 4-سدوم

واز همه بزرگتر سدوم بود که حضرت لوط در آن ساکن بود واین که در قرآن آمده که شهر لوط را هلاک کرد اشاره به سدوم دارد چون اول آن هلاک شده بود سپس بقیه شهرها هلاک شدند ( تفسير سور آبادى، ج‏3، ص: 1859)



وَالْمُؤْتَفِكَةَ أَهْوَى آيه 53 سوره نجم

و نيز مؤتفکه را نابود کرد

«مؤتفكة» از «انتفاك»، به معناى زير و رو شده و دگرگون شده است. از آنجا كه شهرهاى محلّ سكونت قوم عاد در اثر عذاب، زير و رو شد و فرو ريخت، اين عنوان درباره آنها به كار رفته است.(تفسیر نور)

درست است كه در تعبيرات اين آيه و آيه قبل تصريحى به نام قوم لوط نشده ، اما معمولا مفسران هم در اينجا و هم در آيات 70 توبه و آيه 9 حاقه كه تعبير به ((مؤ تفكات )) شده است همين معنى را فهميده اند،
هر چند بعضى احتمال داده اند كه تمام شهرهاى بلا ديده و واژگون شده را در بر مى گيرد،
ولى آيات ديگر قرآن آنچه را كه مشهور مفسران در اينجا فهميده اند تاءييد مى كند.
در آيه 82 سوره هود آمده است : فلما جاء امرنا جعلنا عاليها سافلها و امطرنا عليها حجارة من سجيل منضود: ((هنگامى كه فرمان ما فرا رسيد آن شهر و ديار را زير و رو كرديم ، و بارانى از سنگ و از گلهاى متحجر و متراكم بر آنها فرو فرستاديم )).

در تفسير على بن ابراهيم آمده است كه ((مؤ تفكه )) (شهر زير و رو شده ) شهر بصره است ، زيرا در روايتى مى خوانيم كه اميرمؤ منان على (عليه السلام ) آنها را مخاطب ساخته فرمود: يا اهل البصرة و يا اهل المؤ تفكة و يا جند المراءة و اتباع البهيمة : ((اى اهل بصره ! و اى اهل سرزمين زير و رو شده !
اى لشكر زن ، و اى پيروان شتر! (اشاره به جنگ جمل است كه سردمدار عايشه بود و مردم بصره به دنبال شتر او راه افتادند).

ولى معلوم است كه اين تعبير در كلام اميرمؤ منان على (عليه السلام ) از باب نوعى تطبيق است نه تفسير، شايد در آن زمان مردم اين شهر شباهتهائى از نظر اخلاق و يا مجازات الهى با قوم لوط داشته اند.
تفسیر نمونه




هلاکت با امطرنا بارانی از سنگ . وقتی بارش بصورت باران باشه میتونه کشوری یا پهنه قاره ای رو بپوشونه .
پس زن و بچه و پیر و جوان هلاک کار زشت قومشان شدن . این نشون میده عذاب خداوند فقط مختص جهنم نیست . کیفر اعمال زشتشان لواط و محاسقه چنان شدید است که به دنیا هم رسیده .