سؤال اول:

این بار محمدبن صامت است که از امام صادق (ع) در مورد علامتها و نشانه­های قبل از ظهور حضرت مهدی (ع) سؤال می­کند و آن جناب می­فرمایند:

«هلاکت عباسی، خروج سفیانی، کشته شدن نفس زکیه، فرو رفتن زمین در بیدا و صدایی از آسمان.

عرض کردم: فدایتان شوم! می­ترسم این امر خیلی طولانی شود.

فرمود: خیر، برنامه آن همانند دانه­ها و مهره­های تسبیح پی در پی خواهد آمد».

سؤال دوم:

یعقوب­بن سراج می­گوید: خدمت امام صادق (ع) رسیدم و پرسیدم: فرج شیعیان شما چه موقع خواهد رسید؟

امام فرمود:

«آنگاه که فرزندان عباس با یکدیگر اختلاف کنند و حکومت آنان از هم بپاشند و کسانی در آن طمع می­کنند که تا آن موقع چنین جرأتی نداشتند، پس از آن هر کسی برای خودش پرچمی بلند می­کند، سفیانی از یک طرف و یمانی از طرف دیگر خروج می­کنند، حسنی به حرکت درآید، آنگاه صاحب­الامر از مدینه به طرف مکه می­آید و به همراهش تراث رسول خدا (ع) می­باشد.

عرض کردم: تراث رسول­ا... چیست؟

فرمود: شمشیر، زره، عمامه، عبا، چوب­دستی، اسب، زین اسب».

سؤال سوم:

در حدیثی امام صادق (ع) زمان خروج سفیانی را ماه رجب اعلام می­کنند چنان که خلاد صائغ از آن حضرت روایت کرده که فرمودند:

چاره­ای از خروج سفیانی نیست، و خروج او هم نخواهد بود مگر در ماه رجب. شخصی عرض کرد:

وقتی سفیانی خروج می­کند، ما چه کنیم و حال ما چگونه است؟

امام (ع) فرمود: وقتی چنان شد، شما به طرف ما بیایید. (یعنی در آن زمان، امام ظهور خواهد کرد).

سؤال چهارم:

راوی این حدیث امام صادق (ع) است از قولل امیرالمؤمنین (ع) که فرمودند:

«زمانی بر مردم خواهد آمد که فاجران را باهوش و زرنگ می­شمرند و بی­عاران مقرب می­شوند و افراد با انصاف ضعیف می­گردند.

گفته شد: این چه زمانی است، ای امیرمؤمنان؟

فرمود: آنگاه که امانت را غنیمت و پرداخت زکات را خسارت می­پندارند و عبادت را عملی بیهوده و صله رحم را منت می­دانند.

گفته شد: این چه موقعی است، ای امیر مؤمنان؟

فرمود: آن­گاه که زنان و کنیزان مسلط گردند و کودکان فرمانروا شوند».

سؤال پنجم

خبر ظهور و قیام حضرت مهدی (ع) مسأله­ای که از همان ابتدای صدر اسلام با اعلام پیامبر (ص) بین اصحاب، معروف و مشهور بود؛ لذا حضرت سلمان فارسی (ص) می­گوید: خدمت امیرالمؤمنین (ع) آمدم و عرض کردم:

قائم از فرزندان شما چه موقع خواهد آمد؟

آن حضرت نفس عمیقی کشیدند و فرمودند:

«قائم ظهور نخواهد کرد تا این که کودکان فرمانروا شوند، حقوق الهی ضایع گردد و با قرآن آواز بخوانند. پس هنگامی که حاکمان بنی­عباس کشته شوند، آنان که کور و کر و صاحبان گمراهی­اند و هنگامی که بصره خراب شوند، آن­گاه قائمی که از فرزندان حسین (ع) است، قیام خواهد کرد».

سؤال ششم:

حذلم بن بشیر می­گوید: به امام سجاد (ع) عرض کردم:

آقا! جریان خروج و ظهور حضرت مهدی (ع) را برایم توصیف بفرما و ای که نشانه­ها و علامتهای آن چیست؟

حضرت فرمود:

«قبل از ظهور آن حضرت، مردی که به عوف سلمی معروف است در سرزمین جزیره خروج می­کند، وی که منزلش در تکریت است در مسجد دمشق کشته می­شود، پس از آن خروج شعیب­بن صالح از سمرقند خواهد بود، سپس سفیانی ملعون که از اولاد عتبه­بن ابوسفیان است از وادی یابس خروج می­کند؛ آنگاه که امر سفیانی ظاهر گردد، مهدی (ع) پنهان می­شود و پس از آن قیام خواهد نمود.»